יום שני, 2 באפריל 2012

העסק הוא קודם כל את ואתה


יעדים ומטרות, נראה לי שאלו שתי מילים שכל בעל עסק שאני פוגש משנן אותן ביראת כבוד.
 
האמת, אני בעד. הצבת מטרות עסקיות ויעדי מכירה או רווחים מאפשרת הנחת תשתית נכונה לסלילת הדרך הנכונה לצמיחת העסק ולהתפתחותו.

עד כאן הכל טוב ויפה!

אך מה קורה כשאנו לא מצליחים לעמוד ביעדים שהצבנו או שהמטרות שלנו רק הולכות ומתרחקות מאיתנו?

אולי נחשוב לרגע מה המשמעות של הצבת יעדים ומטרות. לכאורה זה ברור שאנו כבעלי עסק שואפים להגדלת הרווחים או המכירות, שואפים לפתח את העסק ולהוביל אותו למקומות שהגדרנו.


כולם רוצים להכניס יותר כסף, הרבה כסף, ונכון שכולנו רוצים שהעסק יגדל השנה, ושבשנה הבאה נפתח סניף נוסף, שנשכור עוד שלושה עובדים ונקנה משאית..ו..ו..ו..

אבל רגע לפני כל אלו, איפה אנחנו בסיפור הזה?

כאשר אנו קובעים יעד, ישנן שתי אפשרויות:
  • ·         שאעמוד ביעד ואמשיך אל היעד הבא
  • ·         שלא אגיע ליעד והעסק יתקע.


מכירים את זה כשאתם חושבים לעצמכם שהחודש הקופה תגיע ל – 40,000 ₪ ובפועל בסוף החודש מסתבר שהיא עומדת רק על 25,000 ₪.

אז חוץ מהבאסה, האכזבה, התסכול ולעיתים פיזור האשמות לכל עבר, מה בעצם קרה לנו?

אם אני לא עומד ביעד שהצבתי לעצמי בעצם אני לא עומד במילה שלי, כלומר הערך של המילה שלי בירידה וכמוהו גם הערך שלי בעיני עצמי.

 שאלות שבדרך כלל עולות בהקשר זה:
·         האם אני יודע לנהל את העסק?
·         האם אני טוב, מוצלח, חכם, מבין, מוכשר?
·         האם אני יודע מספיק?
·         האם אני בכיוון הנכון?

השאלות האלו לוקחות אותנו למטה, מחלישות אותנו, שואבות מאיתנו אנרגיות, מתסכלות ורק מגבירות את ההרגשה הלא טובה. ברור לנו שבדרך כזו, אנחנו נשאבים לליבה של מערבולת שעלולה בסופו של דבר להביא לקריסת העסק.

לתחושת הערך העצמי, חיזוקה וביסוסה יכול לתרום מאוד התהליך של הצבת מטרות ויעדים אבל, וזה אבל חשוב, העמידה או אי העמידה בהן תשפיע על תחושת הערך שלנו לחיוב או לשלילה בהתאמה.

אז מה עושים?

אני מציע לפעול בדרך של בהירות ודיוק ולהציב בפנינו מטרות ויעדים שאנחנו מרגישים ומאמינים שנוכל לעמוד בהם.

כשאנו מציבים יעד או מטרה כדאי לעצור ולשאול את עצמנו האם מדובר בפנטזיה או בחלום, או האם מדובר ביעד שמחובר למציאות העסקית, יעד שיש לו פוטנציאל התממשות והסיכוי לעמוד בו הינו פונקציה של מידת  המחשבה, התכנון, הזמן, האמצעים והתמדה שלנו.
ככל שנשקיע זמן ומחשבה בתכנון כך נצליח להציב יעדים ומטרות קרובים, ברי השגה, כאלו שנוכל לעמוד בהם, כאלו שיתרמו בצרוה נכבדת לתחושת הערך שלנו.

יצירת בהירות ודיוק לגבי היעדים שאני מציב לעצמי ובדיקת ההיתכנות שלהם במבחן המציאות זוהי הדרך הנכונה והיחידה לבניית העסק שלנו כשהיא מבוססת על העצמת הערך שלנו קודם כל בעיני עצמנו בנייתו וביסוסו.

לפני קצת פחות משנה הייתה לי הזכות להשתתף בקורס על תורת הזן שהעביר תמיר מסס מ- Become One. על תמיר המדהים אכתוב בהזדמנות אחרת ובהרחבה ובינתיים אני מזמין לבקר באתר שלו. 

לא אשכח את אחד השיעורים שעסק בערך העצמי שלנו ועד כמה העמידה במילה שלנו כלפי עצמנו משמעותית לתחושת הערך העצמי. כשתמיר הסביר את המושג "לעמוד במילה שלי" עברה בי תחושה לא טובה בגוף שהתחילה בצמרמורת והמשיכה לדקירות חזקות בבטן.

ככל שהעמקנו בנושא הלכה והתעצמה בי הרגשה של בושה לצד תחושת עצב וכאב. האסימון שנפל היה ענק, ברור ומדוייק. כל כך הרבה פעמים בחיי הצבתי לעצמי מטרות, תיכננתי תכניות, הבטחתי לעצמי דברים, גדולים מאד וגם קטנים מאד. "לעשות הליכה בכל בוקר, להקפיד על תזונה נכונה, לנהוג בזהירות, לקחת חופש פעם בשנה, לרכב ביחד עם בני על אופניים"...רשימה ארוכה מאוד.

תמיד הייתי בודק את עצמי האם עמדתי במילה שלי מול אחרים, מול ילדי, חבריי, בת זוגי, העובדים שלי ואחרים. והאמת המרה, לעולם אבל לעולם לא בדקתי עד כמה אני עומד במילה שלי כלפי עצמי.

מאותו יום התחלתי בתהליך עבודה עם עצמי, החלטתי להציב בפני עצמי יעדים ולעמוד בהם. לצד ההחלטה הזו החלטתי לבדוק לגבי כל יעד שאני מציב האם הוא ראלי, אפשרי, מחובר למציאות ועד כמה אני מרגיש שאוכל לעמוד בו. היו יעדים שהתכווצו  והיו אחרים שירדתי מהם, יש יעדים רבים שעמדתי בהם ויש גם אחרים שגדלו, והובילו ליעדים נוספים.

דבר אחד חשוב אני יכול לומר על עצמי, תחושת הערך העצמי שלי הלכה וגדלה, התחושה שיש לי משמעות, שאני שווה, תורם, יכול...התעצמה.

הדרך  הזו שעשיתי ואני ממשיך בה היא הדרך שאפשרה לי להגדיל את העסק שלי ולהמשיך בפיתוחו.
זכרו, העסק הוא קודם כל אתם, ולחזק את עצמכם זה אומר לחזק את העסק.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה