יום חמישי, 5 באפריל 2012

איפה נמצאת החירות האמיתית שלנו



תקופת הפסח וכולם מדברים על "ניקוי מגירות", על איוורור מזרונים, הסרת אבק יסודית, שיפוץ הבית, תיקונים וצבע, על הרחיצה השנתית לאוטו, על החלפת ריהוט ו...הרשימה עוד ארוכה.

קצת פחות מיומיים לליל הסדר ואני כותב על סדר קצת שונה, סדר עם עצמנו.


אז על החירות שלי כתבתי במאמר אחר, אבל רגע לפני שתמשיכו לקרוא וכדי שכולנו נשדר על אותו גל אני מציע שכל אחד יחשוב על משפט אחד או שניים (אפשר גם יותר) שמתארים איזושהי מגבלה  שלכם, כל מגבלה זה ממש לא משנה, חישבו וכיתבו אותם על נייר, היפכו אותו (כן זה חשוב) והמשיכו לקרוא.

כולנו מכירים את צמד המילים "מעבדות לחירות", את העבדות אנו נוטים לייחס לכל מה "שצריך" לעשות ואת החירות מייחסים לשחרור זמני מכל אלו, מכל מה "שצריך".

הדרך הארוכה שלנו לעבדות זרועה בחוויות החיים שלנו מילדות, כאספנים כרוניים שוב ושוב אנו מלקטים  שלל של מגבלות על עצמנו, מגבלות שמשקפות אמונות, דעות קדומות, תפיסות עולם, מחשבות ומסקנות ושלעיתים רבות אין בינן ובין המציאות דבר.

אנו מנהלים את חיינו דרך אינספור החלטות ובחירות שמאוד מושפעות מאיך אנו רואים את עצמנו, ממה שאנו מאמינים על עצמנו ועל היכולות שלנו. מבהיל קצת לחשוב עד כמה מושרשות בנו כל המגבלות האלו ובעיקר עד כמה הן מנהלות אותנו בכל רגע ורגע, בכל החלטה ובחירה כמעט שאנו עושים.

אנו מתייחסים למגבלות האלו כאל דבר ממשי, ונותנים להן ביטוי מילולי מאוד ברור, "אני לא יכול" או "אני לא מסוגלת", "זה בלתי אפשרי" או "בזה אני לא טובה", "בחיים לא אצליח" או "אני כשלון"  ואלו רק דוגמיות לאוסף המשפטים השגור בפי כל.


עכשיו קחו את הנייר, אותו נייר שהנחתם בצד (שיישאר הפוך בבקשה)  וכתבו מצידו השני שלושה דברים שמאוד רציתם לעשות אי שם לאורך חייכם וויתרתם עליהם  (אפשר גם לכתוב חלומות שהיו לכם ולא הגשמתם אותם)
מתחת לכל אחד כתבו את הסיבות העיקריות שהביאו אתכם להחלטה לוותר על אותו הרצון או החלום.

בהחלט נייר מעניין, בצידו האחד מגבלות ובצידו השני רצונות, ויתורים וסיבות. 

זהו. אני מאמין ומקווה שבשלב הזה כבר גיליתם קשר מעניין בין החלומות והרצונות שנשארו במגירות ובין המגבלות שלכם.

החירות האמיתית עבורי אינה שחרור ממשהו ובטח שלא זמנית, החירות עבורי היא היכולת לבחור ולהחליט בחיי מתוך רצון בלבד ובחופש מוחלט ממגבלות. חירות היא תוצאה של תהליך השלת המגבלות האלו דרך בדיקת כל אחת מהאמונות, תפיסות העולם והדעות הקדומות שלנו.

ככל שנתמיד בבחינת המגבלות, ככל שנבין איפה ולמה אספנו אותן לתודעתנו וככל שנבין מה בדיוק המגבלות האלו מאפשרות לנו לומר על עצמנו, ושהן בעצם נותנות אישור לאמונות ולתפיסות העולם שלנו כך נוכל להשיל אותן, להגדיל את החירות הפנימית שלנו, החירות האמיתית ולצאת מעבדות לחירות.

אז שיהיה לכולנו חג פסח שמח ו...שנצא כולנו מעבדות לחירות.


.

תגובה 1:

  1. כל כך נכון.
    אני מתכוונת לשמור את הפתק הזה מתחת לכרית כמה ימים. לא מזיק לשנן לעצמנו מה אנו רוצים ומה מגביל אותנו.
    חג התחדשות שמח.

    השבמחק