יום שני, 11 ביוני 2012

תוציאו את הראש מהחול



בשבוע שעבר כתבתי על היחסים בין בעל העסק ועובדיו ועל ההשפעה שלהם על התנהלות העסק והיכולת שלו להתפתח או אפילו לשמור על יציבות.

הצעתי להפנות את הזרקור אלינו, כי הרי את העסק ואת כל מה שיש בו אנחנו יצרנו וזה נכון לגבי הדברים הטובים שבו אך גם לגבי הבעייתיים.


הגיע הזמן "להוציא את הראש מהחול", ולהסתכל לעצמנו טוב טוב בעיניים.
הגיע הזמן לבדוק מה מספרת לנו מערכת היחסים שלנו עם העובדים שלנו.  להתבונן על עצמנו זה גם לנסות ולהבין כיצד ההחלטות שאנחנו לוקחים כבעלי עסק או כמנהלים, הבחירות שאנחנו עושים ובכלל מי שאנחנו בעסק מבוקר עד ערב, כיצד כל אלו משפיעים על מערכת היחסים הזו ודרכה על מה שקורה בעסק ועל היכולת שלו להצליח ולהתפתח.

שימו לב, להתבוננות הזו בעצמנו יש יתרון עצום! 

אם נניח שהמציאות העסקית קודם כל תלויה בנו הרי שביכולתנו ללמוד אותה ולשנות אותה – ובעצם לקחת עליה אחריות.


אז מה זה אומר לקחת אחריות?

בואו האם עצרתם פעם לחשוב מהן האמונות ותפיסות העולם שלכם וכיצד הן באות לידי ביטוי בניהול העסק.

לתפיסות עולם ואמונות כולנו מתייחסים בדרך כלל כעובדות שאינה ניתנות לערעור ובתור שכאלו אנו מתרגמים אותן לשורה של מגבלות ותנאים הכרחיים בהתנהלות שלנו, הן משפיעות על שיקול הדעת שלנו ולכן על ההחלטות שאנו מקבלים.

תפיסות עולם מוכרות:
  • ·         אסור לי להיות ביחסי חברות עם העובדים שלי.
  • ·         כדי להשיג תוצאות עלי לפקח על העובדים ולנהוג בהם ביד קשה.
  • ·         העובד תמיד ינסה "לתחמן" אותי
  • ·         אני חייב להיות בעסק אחרת העובדים יגנבו ממני.
  •      לעובדים לא איכפת מהעסק הם רק חושבים על המשכורת שלה.
  •      עובד חייב להרגיש שהקרקע רועדת מתחת לרגליו - כך הוא יהיה מסור ויעבוד יותר טוב
אלו כמה דוגמאות לתפיסות עולם שמנהלות בעלי עסקים רבים שאני פוגש. אני מניח שהכיוון ברור ומציע להקדיש כמה דקות, לקחת דף חלק ועט ולנסות לכתוב מה הם לדעתכם התנאים ההכרחיים ביחסי מעביד עובד לניהול עסק ולהצלחתו. 

כדי לבדוק האם התנאים שרשמתם הם באמת הכרחיים או שמא הם משקפים תפיסות עולם בלבד שאלו את עצמכם שאלה אחת פשוטה - האם אני מכיר עסק מצליח שמתנהל בניגוד לתנאים הללו.



חישבו לדוגמא האם אתם מכירים עסק מצליח שבו מתקיימים יחסי חברות בין העובדים לבעלים? אני בטוח שאתם מכירים יותר מעסק אחד כזה. אבל מה זה אומר? מאוד פשוט, אם קיימים עסקים מוצלחים שבהם מתקיימת מערכת יחסים טובה וחברית בין בעל הבית ועובדיו הרי שתפיסת העולם הזו מוטעית.

אם קיימים עסקים מצליחים שמתנהלים בניגוד לתנאים שרשמתם (לכולם או לאחד מהם) הרי שאילו אינם תנאים אלא תפיסות עולם בלבד, וככאלה אין להן מקום בהתנהלות העסקית שלכם.

 כיצד תפיסת עולם משפיעה על המציאות בעסק?

אם נניח שאסור להיות ביחסי חברות עם העובדים כי רק כך נוכל לנהל אותם ביעילות  הרי שכדי לקיים את התנאי הזה נקפיד ונשמור על "דיסטנס" מהם, נמנע מתקשורת משתפת, משיחות שאינן בנושאי עבודה, אולי גם מהומור ובעצם ניצור קיר דמיוני שיפריד בינינו.

·         כיצד לדעתכם "הקיר" שבנינו ישפיע על העובדים שלנו איך הם יתנהגו במרחב הזה שיש בו הפרדה מוחלט וריחוק, איך הם יפרשו את ההתנהגות שלנו, איך הם מרגישים עם הקיר הזה, מה הרצונות שלהם, מה מפריע להם? 
      
      כעת חיזרו והתבוננו ברשימה שכתבתם ושאלו את עצמכם - כיצד ההתנהלות שלכם תחת התנאים הללו משפיעה על מערכת היחסים שלכם עם העובדים ?
    

ככל שנעמיק בבדיקת תפיסות העולם והאמונות כך נבין שאנחנו מתנהלים במציאות העסקית ולא מנהלים אותה ואנו יכולים ומסוגלים לעשות שינוי ולהתנהל בה אחרת.

בפוסט הבא, נפרק עוד כמה תפיסות עולם ונבדוק מהו הפער של כל אחד מכם ביחסים מול עובדיו ואיך אפשר להקטין אותו.

 ערב טוב והמשך שבוע מוצלח

דן כהן – אימון מצולם אישי ועסקי

קוראים יקרים,
אני מזמין אתכם לבקר באתר שלי,www.2c2b.co.il – "לראות כדי להיות", ללמוד עוד אודותיי, להכיר את האימון המצולם, לקרוא רשמים של מתאמנים שחוו את המסע המיוחד ולהכיר את מוצרי האימון הנוספים שפיתחתי.
 במידה ויש נושאים אישיים או עסקיים עליהם הייתם רוצים שאכתוב אשמח אם תפנו אלי בדוא"ל dancohen@013.net  או בטלפון הנייד 054-6644177


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה