יום ראשון, 25 במרץ 2012

שותפות זה לא משחק ילדים




יוסי ואילן, שותפים שמנהלים ביחד עסק ידוע בתחום היופי באזור המרכז. העסק, שהוקם לפני ארבע שנים נקלע לקשיים תזרימיים, או במילים פשוטות, מפסיד כסף והרבה כסף.

מתברר שכבר זמן רב נאלצים השניים "להביא כסף מהבית" כדי להחזיק את העסק ורק טלפון כועס מאוד  ממנהל סניף הבנק שלהם גרם להם לעצור ולהבין שכך אי אפשר להמשיך.

יוסי ואילן, צעירים מוכשרים בתחילת שנות השלושים לחייהם פשוט משלימים זה את זה, הראשון תותח בשיווק ומכירות והשני איש אדמיניסטרציה וכספים.

שילוב מושלם?

במקרה שלנו שילוב כמעט קטלני.

כשהקימו את השותפות הגדירו חלוקת עבודה ברורה ביניהם כאשר כל אחד לקח אחריות על התחומים שבהם הוא טוב יותר. יחד עם זאת סיכמו כי ינהלו את העסק במשותף והחלטות משמעותיות יתקבלו על ידי שניהם.

ניסיתי לברר ביחד איתם איך העסק שהיו לו נתוני פתיחה כל כך טובים הגיע לחריגות גדולות ממסגרת האשראי ולחובות שוטפים לספקים ולנותני שירותים.

כשתיארו איך העסק התנהל בפועל התברר כי יוסי שהיה אחראי על השיווק והמכירות לא הביא לדיון משותף ולו החלטה אחת לאורך השנים. יוסי הוא שבאופיו כוחני, לא סומך על איש ואינו משחרר אחריות, לקח את כל ההחלטות שבתחום אחריותו לבד וללא כל בקרה, דעה ושותפות של אילן.

מאידך, אילן שהוא טיפוס סופר אופטימי מטבעו ניהל את התחום הכספי ולא היה מסוגל לקבל החלטות כלכליות משמעותיות. בפועל העסק התגלגל בדרך מלאת מהמורות וללא יד מכוונת ורק כאשר נתקע במכשולים קשים במיוחד או אז דווקא יוסי היה מקבל החלטה כיצד לנהוג.

מדהים היה לגלות ביחד איתם ששניהם לא היו מודעים להתנהלותם ולא שמו לב איך בעצם העסק מתנהל. 

יוסי היה בטוח שהוא שיחרר אחריות, סמך על אילן ואיפשר לו לנהל את התחום שבאחריותו בחופש תוך שהוא משתף את אילן בהחלטות משמעותיות  ואילו לאילן היה ברור שהוא מחובר למציאות מקבל החלטות ומבצע אותן בהתאם למצב בשטח.

התוצאה היתה הרסנית, העסק הלך והתדרדר, ההכנסות ירדו, ההוצאות גדלו והמינוס בבנק הלך וטפח.
 

כשהצגתי בפניהם את הפער הגדול בין המציאות העסקית ובין המצב כפי שסיפרו אותו לעצמם, נדהמו.

החיבור למציאות כפי שהיא, היה השלב הראשון והיסודי בתהליך האימון העסקי של יוסי ואילן, בדרך לשיקום העסק.

היום, העסק שלהם עולה על פסים חדשים, גם השיווק וגם הכספיים בידיים טובות, ומנהל הבנק..הוא נרגע כבר מזמן.

דן כהןאימון מצולם אישי ועסקי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה